Het is 14:00 als onze telefoon gaat. Een Engels nummer. Aan de lijn is Mitchell. Hij en een vriend zijn op vakantie in Nederland. Ze zijn met de auto én boot vanuit Engeland gekomen en hebben een klein bootje gehuurd om in te overnachten – een originele manier om Amsterdam te ontdekken!

Ze liggen in de City Marina IJdock, een prachtige jachthaven midden in de stad, met uitzicht op het IJ en vlakbij de Jordaan en de Haarlemmerstraat – die trouwens ooit is uitgeroepen tot de leukste winkelstraat van Nederland. Hoewel je hier midden in de stad zit, voelt het op het knusse Bickerseiland verrassend rustig aan.

Tijdens een relaxed moment, in de ochtend, aan boord gaat het mis: de splinternieuwe iPhone 16 Pro glijdt uit zijn handen en plons… recht het water in.

🕓 Om 16:00 zijn wij ter plaatse. Na een korte kennismaking en een praatje met de vriendelijke havenmeester is het tijd voor actie. We maken een afdaallijn – essentieel bij een diepte van 6 meter – bouwen de duikset op, trekken het droogpak aan en voelen meteen de zon branden op onze rug. Nat van het zweet nog voor we in het water liggen, maar gelukkig is dat snel opgelost zodra ik het water in duik.

Ik zwem om het bootje heen en daal via de lijn af. Lamp aan. Zicht? Ongeveer 10 centimeter – genoeg. Na wat zoeken zie ik ineens een glimp… daar ligt hij: de iPhone! Rustig zwem ik terug omhoog (want als duiker kom je nooit in één keer snel boven) en geef de mannen boven water het goede nieuws. Verhaal gaat door onder de afbeelding!

De telefoon doet het direct weer en binnen enkele seconden stromen de gemiste berichten van de afgelopen 12 uur binnen. We geven uiteraard nog wat goede adviezen over het drogen van de telefoon, zodat hij het blijft doen. Mitchell en zijn vriend helpen vervolgens ook nog even mee met sjouwen, een echte Engelse “gentleman move”. 👏🇬🇧

En nog voordat wij thuis zijn, krijgen we al deze geweldige review binnen:

“I’m shocked! He came and got my iPhone 16 Pro which was 6 metres deep for 12 hours and got it within 2 minutes. The man was very polite, and nice to talk to, made the nervous situation a lot better. Also provided a bag and a QR code to dry and clear out the speakers after.”

Bron

Dat is waar we het voor doen: mensen blij maken. 💙