We worden gebeld door een vaste lijn, dat gebeurt niet heel vaak. Het is een van de medewerkers van de North End English Pub in Leiden. Een engelstalige man, nog een beetje geschrokken aan de telefoon.

Het is een student afkomstig uit de USA en hij heeft bij het opstaan zijn telefoon in het water laten vallen. Natuurlijk met de vraag of we kunnen helpen. Natuurlijk kunnen we dat, we hebben even tijd nodig om er te komen, we hebben net Tom geholpen in Breda, dat verhaal lees je hier.

We zijn al lekker op tijd in Leiden. Dat geeft ons de gelegenheid om de omstandigheden goed te bekijken. Dat doen we altijd, wij maken voordat wij het water in gaan een risico inventarisatie, want veiligheid staat voorop.

Is er boot verkeer? Is er een trap? Hoe diep is het? Is er stroming? Kunnen we goed bij de locatie komen? We werken een hele checklist af voordat onze vinnen het water raken. Voor de het team is het belangrijk om dit van te voren kunnen beoordelen.

Eenmaal alles bekeken te hebben gaan we op zoek naar onze student. Best moeilijk, het terras zit vol. We besluiten het te vragen aan de barman. Deze kijkt voor ons rond. Maar de jongeman is er nog niet. Er wordt ons een drankje aangeboden, maar dat slaan we vriendelijk af. Een drankje in een Engelse pub voor het duiken is geen goed idee 🙂

Na een paar minuten arriveert onze student. Hij legt uit wat er gebeurd is. Vriendelijk bied hij zijn hulp aan, hij heeft zelf ook een duikbrevet. Maar opbouwen is serieus werk en dat doen we liever zelf. Met het in het water gaan kan hij wel assisteren: trapje vasthouden, vinnen aangeven en de metaaldetector aangeven.

Dan zijn we klaar om te duiken. Marja zwemt naar de aangewezen locatie. In een paar seconden is ze klaar: even ondergaan en bijna gelijk weer terug naar boven, uiteraard met de telefoon in haar linker hand.

Al zwemmend, op de terugweg naar de kade hebben we nog even ruzie met een kerstboom die in een ondiep gedeelte ligt en blijft hangen aan de seinlijn. Eenmaal op het droge geven we een droogadvies.

Het allerbelangrijkste: meteen uit zetten. Nog voordat we die zin uitspreken gaat de telefoon af: Zijn ongeruste moeder aan de telefoon. Na het gesprek vertellen we dat de telefoon beter even uit kan blijven. We danken de North End English pub voor de gastvrijheid en dat we het terras mogen gebruiken.

Altijd fijn als we zoveel medewerking krijgen.