Onze vaste lezers weten dat wij meer doen dan zoeken naar verloren objecten, zo assisteren we ook als er een touw in een schroef zit, maar onze duikers kunnen ook ingezet worden bij andere (nautische) werkzaamheden.
Zo kregen wij de vraag om mee te helpen tijdens een lift in de Rotterdamse haven. Een lift? Het uit het water hijsen van een boot, in dit geval een boot van 83.000 kg en 26 meter lang. Deze boot gaat met een zeecontainerschip mee naar Hong Kong, maar zal eerst het water uit moeten.
Er wordt een drijvende bok geregeld, de Hebo 7, met een maximale hijshoogte van 57 meter en een hijscapaciteit van 700 ton, ruimschoots voldoende.
Als we aankomen in de haven begint het al donker te worden, we hebben, door de mist, al een aantal dagen stand-by gestaan voor deze hijsklus, maar vanmiddag gaat het gebeuren. Eerst door de beveiliging, formulieren invullen en dan mogen we het terrein op.
We rijden door naar naar de MSC Idania, een gigantisch container schip, gebouwd in 2024. Met zijn 366 meter is dit schip niet te missen aan de kade, een capaciteit 16000 TEU, ofwel 16000 zeecontainers van 20 voet containers!
Laden doen we aan de voorkant van het schip, daarna zal de drijvende bok het jacht in de MSC Idania hijsen. Er is kort overleg tussen alle partijen, met aan het hoofd de “loadmaster”. Hij zal met zijn crew op het jacht staan en aanwijzingen geven, de hijslussen kunnen niet overal onder de boot door lopen.
Onze taak? Zorgen dat de lussen goed onder de boot door lopen, geen gevaar vormen voor andere (uitstekende) onderdelen en dat de boot mooi horizontaal uit het water komt.
We bouwen de duiksets op van de duiker en de reserve duiker en doen een kader check, vergelijkbaar met een buddy-check, een laatste controle. De reserve duiker, tender en kantwacht gaan op hun positie staan en wachten op het sein “veilig”.
Dan kan de duiker het water in, een kadetrap af, circa 8 meter naar beneden. Eenmaal in het water gaan de vinnen aan, wordt de seinlijn nog een keer gecontroleerd en dan kan de duik beginnen. Het schip hangt al in de lussen en de duiker controleert ze. Er wordt op aanwijzingen wat geschoven en dan komt er druk op de lussen te staan, centimeter voor centimeter komt het schip van 83.000 kilo uit het water.
Waterdruppels vallen van de onderkant van het schip. Als deze net boven het water hangt krijgen we een seintje van de loadmaster, alles goed en veilig, we kunnen er weer uit.
De tender haalt de seinlijn in terwijl de duiker naar de kade zwemt, bij de trap gaat de loodgordel aan een lijn, net als de vinnen, niet veel later staan we allemaal weer aan de kant, zoals altijd veilig en tevreden. Onder het genot van een kop koffie, die Marja heeft mee genomen doen we de Post-dive check, bouwen wij de duiksets af en hebben we een debriefing in de donkere avond.
We besluiten dat we wel wat lekkers hebben verdiend en gaan met zijn allen nog een hapje eten!