Het is laat in de middag als we gebeld worden door Roland, een van de havenmeesters van Jachthaven Marina Makkum. De havenmeester heeft ons visitekaartje bewaard na een eerdere duik vorig jaar in diezelfde haven. Dat verhaal kan je hier lezen.
Roland vertelt dat een Duitse gast, John, over een staalkabel is gevaren en deze nu in zijn schroef heeft. De gebelde jachtservice kan niet helpen, de schroef zit te diep en de kabel zit te vast, ze hebben echt een duiker nodig. Wat gaan we doen? Springen we meteen in de auto voor een rit van 2,5 uur exclusief files of spreken we af voor de volgende dag in de ochtend, er wordt gekozen voor de volgende dag, 10:00 uur in Makkum!
John ligt aan de steiger van het tankstation, geen handige plek, maar gelukkig is het niet druk op het water, dus hij ligt niet in de weg.
Ik woon het verste weg en om 07:00 zit ik al in de auto, onderweg naar Makkum, gelukkig vallen de files mee en de zon schijnt. Rond half 10 is het team compleet op de parkeerplaats van de haven. We melden ons bij John en horen zijn verhaal aan. Daarna lopen we even naar de havenmeesters om ons te melden.
Set opbouwen, droogpak aan, gereedschap klaarleggen, trap in het water, het duurt niet lang of de duiker ligt in het water. Een laatste controle en dan kunnen we kijken naar de schade.
Gelukkig is er een beetje zicht, want de staalkabel zit vele malen om de schroef heen en is heel dik, er is weinig speling om te “puzzelen”. Als een kabel in een schroef zit is het belangrijk om eerst overzicht te creëren. Waar komt welke lus vandaan, welke kant gaat hij op en waar kan je beginnen? Zeker met een dikke staalkabel is het maken van een goed plan belangrijk.

Na een paar minuten de schroef van alle kanten bekeken te hebben kan het puzzelen beginnen en dit is een puzzel voor gevorderden, of we zijn heel slecht in puzzelen, want we zijn bijna een uur bezig in het koude water van 6 graden!
John staat al die tijd goedkeurend mee te kijken naar onze werkzaamheden en ik hoor een “Yess” als hij ziet dat we de kabel en dus zijn boot los hebben.
Natuurlijk doen we nog een inspectie rondje, vergelijken beide schroeven van zijn prachtige catamaran en voelen of er speling is op de as. Alles ziet er goed uit, John heeft mazzel. Als ik het water uit ben krijgt John van ons de toestemming om zijn motoren te starten en niet veel later vaart hij al weg, alsof er niets gebeurd is.
Wij kunnen opruimen en melden ons af in het havenkantoor, weer iemand blij kunnen maken vandaag!